E-mail marketing
Het is belangrijk als je een nieuwsbrief wilt sturen om vooraf te denken met welk doel je deze wilt sturen. Dit is belangrijk om te bepalen hoe je de boodschap wilt overbrengen.
Bij deze benoem ik er vier maar het kan altijd een combinatie zijn.
4 keuzes
1. Websitebezoek stimuleren
Wil je graag meer bezoekers naar je site toe trekken dan kun je hierin in de e-mail aandacht vragen.
Als voorbeeld wil je een bepaald product/dienst aanbieden die je op je website verkoopt. Maak hier een kort en interessant verhaal van en zet een link (hyperlinks) bij het artikel die doorverwijst naar jouw site.
Zo kan je in je analyse goed kijken wie hier in geïnteresseerd is. Via je website kun je bekijken wat de effecten zijn en mochten de klanten die op de link geklikt hebben niet tot aankoop zijn overgegaan. Plan dan over 1 week een nieuwe e-mail met een specifieke actie of reminder over dit product.
2. Focus op bestaande klanten
Bestaande klanten zijn en blijven belangrijk. Bestaande klanten meer laten besteden is altijd nog winstgevender dan nieuwe klanten aantrekken. Een nieuwsbrief kan dus prima gemaakt worden voor de bestaande klanten door ze op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen, nieuwe producten of trends.
Het is soms ook heel goed om juist je bestaande klanten te belonen voor hun klantentrouw met een speciale korting bij hun volgende bestelling.
3. Verkoop
Geregeld wordt e-mailmarketing gebruikt om iets te verkopen. Dit kan zowel direct aan bestaande klanten als aan potentiële klanten verstuurd worden.
Vaak worden er teveel mails in een kortere tijd verstuurd waardoor veel mensen zich snel afmelden. Maak korte mails met mooie aanbiedingen maar stuur deze niet dagelijks toe.
4. Kostenbesparing
Je kan bestaande post vervangen door een e-mail zodat je heel veel geld bespaart. Denk maar aan de kosten van enveloppen, verzendkosten en drukwerkkosten. Zelfs verjaardagskaarten met een leuke actie kan je gemakkelijk digitaal toesturen.