Informatie social media
Het bereik op social media is groot en kan zich dus goed meten met de traditionele media zoals televisie, radio en print. Het unieke van het netwerk van social media is dat je het kan afstemmen aan je doelgroep. De gebruikers laten veel gegevens achter zoals woonplaats, interesses, geboortedatum. Soms gaat dit bewust en soms onbewust.
Deze informatie kan jij heel goed gebruiken om je advertentie bij de juiste doelgroep te krijgen.
Adverteren op Facebook
Je kan op verschillende netwerken adverteren maar Facebook is nog steeds de grootste.
Welke facebook advertentie ga je maken?
Je hebt verschillende advertentie mogelijkheden;
Je kunt een advertentie maken met een link. Dit een fotoadvertentie waarbij het doel is om door te linken naar een website/webshop. Je gebruikt deze advertentie om meer bezoekers te genereren of om een bepaald product of dienst naar voren te brengen.
Videoadvertentie: hierbij gebruik je een video om je boodschap naar voren te brengen. Een video geeft vaak meer bereik en je kan beter het gevoel overbrengen.
Carrouseladvertentie: bij deze advertentie worden meerdere foto's gebruikt om het verhaal betere naar voren te brengen. Je kunt op de laatste foto de actie plaatsen en klanten meenemen in de promotie.
Canvasadvertentie: bij deze advertentie gebruik je alle mogelijkheden. Foto's, teksten, links, video. Met deze advertentie vraag je op een unieke manier aandacht en wordt vaak voor een promotie of nieuw product gebruikt.
Welke facebook advertentie gebruikt je concurrent?
Heb je even geen inspiratie of wil je weten waarom je concurrent zo vaak naar voren komt?
Met de Advertentiebibliotheek (facebook.com) kun je alle advertenties bekijken van je collega's en precies zien wat zij doen. Ga niets kopiëren of nadoen, houd je eigen visie vast. Het is wel goed om te zien hoe zij het oppakken en daarvan te leren en zelf op jouw manier toe te passen.
Adverteren op Instagram
Je kunt een advertentie op Instagram via Facebook ontwerpen en inplannen. Ook hier kun je de doelgroep, locatie en interesses selecteren. Vergeet je hashtags niet en bepaal goed van te voren wat je precies met je advertentie wilt bereiken.
Bereik via social media
Er zijn 3 verschillende typen bereik om goed naar te kijken:
- Viraal bereik: dit geeft het het aantal unieke bezoekers weer dat een bericht heeft gezien die via een vriend is geplaatst.
- Betaald bereik: dit zijn de unieke bezoekers die een bericht heeft gezien via de advertentie.
- Organisch bereik: dit is het aantal unieke bezoekers die je bericht hebben gezien in hun nieuwsoverzicht of op jouw pagina.